Terug

 The Green Hornet's Black Beauty 

 

De Amerikaanse televisieserie The Green Hornet liep van 1966 tot 1967 en is geschreven door Frank Striker en George Washington Trendle en geproduceerd door William Dozier die ook verantwoordelijk was voor de televisieserie Batman .  Na 26 afleveringen stopt ,The Green Hornet , later kreeg de serie een cultstatus omdat dit   Bruce Lee zijn eerste filmrol was in een Amerikaanse televisieserie  .

The Green Hornet gaat over krantenmagnaat Britt Reid, (gespeeld door Van Williams), die als The Green Hornet 's nachts samen met zijn bediende Kato (gespeeld door Bruce Lee) rijdend in zijn speciale auto ,The Black Beauty en gewapend met zijn Hornet Gun, Hornet Sting en Kato’s Nunchaku de strijd aanbindt met de misdaad. De enigen die weten over Britts geheime identiteit zijn zijn secretaresse en de officier van justitie.

Omdat William Dozier ook verantwoordelijk was voor de serie Batman, hebben zowel de Green Hornet als Kato in meerdere afleveringen van Batman meegespeeld . De eerste keer dat ze voorbijkwamen in de populaire serie stonden ze als rivalen tegenover Batman en Robin in een dubbele aflevering. Echter in latere afleveringen werkten de twee superheldenduo’s toch weer samen.

Greenway Productions was een drijvende kracht van de televisie in 1966. Hun grote hit, "Batman", in samenwerking met ABC-TV en 20th Century-Fox Studios, had snel uitgegroeid tot een pop-cultureel fenomeen. Maar het succes kwam ook mede door een heel bijzondere auto ... De Batmobile.
Uitvoerend hoofd van de Greenway Productions, William Dozier, was het brein achter de conceptuele aspecten van "Batman" ,  hij realiseerde zich al vroeg hoe belangrijk de Batmobile was voor de twee-wekelijkse serie.

Toen Greenway Productions in samenwerking met  20th Century-Fox Studios een tv serie van "The Green Hornet" gingen maken.
B
enaderde William Dozier , Hollywood's carstylist  Dean Jeffries om voor hem een met gadgets gevulde auto genaamd "The Black Beauty" te bouwen.
Niet 1 maar 2 exemplaren!!!!! 

De Black Beauty nummer 2 werd gemaakt  om de problemen die William Dozier had ondervonden op de set van "Batman" te vermijden.

Met slechts een Batmobile beschikbaar kon door bijvoorbeeld storingen, de volledige productie stil vallen. Met 2 auto's was dit probleem opgelost. Als de ene Black Beauty pech had , kon de andere Black Beauty de scène voltooien.

Bovendien, met de knallende succes van "Batman", was er een grote vraag voor de Batmobile om speciale optredens te doen in het hele land. William Dozier verwachte een soortgelijke reactie op "The Green Hornet". "The Black Beauty" moest het succes van de Batmobile evenaren.
 

Dean Jeffries koos voor een Chrysler Imperial Crown uit 1966 met een 7.2 Liter V8 (440) motorblok met 350 pk.

In vier weken tijd ,moest  het team van Dean Jeffries een voertuig maken dat niet alleen volledig functioneel was, maar moest ook een uniek uiterlijk hebben . Het meest tijdrovende gedeelte was het met de hand gemaakte plaatwerk en het maken van de gadgets en de bedrading . Omdat er in die tijd geen digitale speciale effecten waren moesten alle gadgets echt werken. Dit leidde tot veel frustratie bij de monteurs, omdat een aantal van de functies meerdere keren veranderd moest worden voordat het uiterlijk en de functionaliteit perfect waren.

foto boven : de Black Beauty 1 gefotografeerd voor Dean Jeffries shop in 1966 ,bijzonder detail zijn de stervormige raketten , deze zijn nooit in de serie gebruikt.



Op 10 of 11 mei 1966 was de Black Beauty 1  klaar en overgedragen  aan Greenway Productions. 
Een paar weken later was ook Black Beauty 2 klaar.
Totaal kosten voor beide auto's was 50.000 dollar!!!!!!
Het waren niet precies dezelfde auto's.

Het meest opvallend is de grille van de Black Beauty 2. Achter de horizontale spijltjes, zijn de verticale steun staven duidelijk zichtbaar. Tijdens de restauratie, werd zichtbaar dat deze ondersteunende staven  zwart waren geschilderd ,misschien om de auto meer op haar zus te doen laten lijken.

Black Beauty 1 heeft een verstelbaar stuur  ,Black Beauty 2 heeft dit niet .Bovendien zijn sommige van de hoeken van de auto enigszins afwijken . Maar dit is te verwachten aangezien beide auto's met de hand zijn gemaakt , hierdoor zijn beide  Black Beauty's uniek

Black Beauty 1 en Black Beauty 2  hebben 1x samen opgetreden in de twee-delige aflevering, "Corpse van het Jaar".  

The Green Hornet en The Black Beauty waren een groot succes en Greenway en Fox kregen vele verzoeken om de auto op belangrijke evenementen te showen
Helaas, na een seizoen (26 afleveringen), werd de tv-serie "The Green Hornet" geannuleerd. Beide auto's werden teruggegeven aan de studio.

Ondanks het stop zetten van van de serie bleef er grote vraag naar de Green Hornet en de Black Beauty's. Om aan deze aanvragen te voldoen nam William Dozier contact op met Dean Jeffries om hem te vragen of hij gedurende het jaar 1967-1968 de auto's door het hele land wilde showen. Dean Jeffries ging akkoord.

Van Williams, Dean Jeffries en Bruce Lee

Toen het jaar om was vroeg 20th Century-Fox aan Dean Jeffries of hij de auto's voor 1500 dollar per stuk wilde kopen !!!  Hij wijst dit aanbod af .

Hierna werden beide auto's verkocht.

The Black Beauty 1

Edward Arter kocht Black Beauty 1 in 1969 rechtstreeks van de studio voor 500 dollar!!!!
Op dat moment was hij werkzaam bij Fox studio's als monteur.
Toen Edward Arter de auto kocht was hij nog volledig functioneel.
De politie dwong Edward Arter ,als hij met de auto op de openbare weg wou rijden om hem aan te passen .

In 1992, na jaren  van
verwaarlozing en aan de weerselementen bloot te hebben gestaan !!!!



Verkoopt  Edward Arter ,The Black Beauty 1 voor 10.000 dollar
aan Daniel "JR" Goodman.
Daniel "JR" Goodman bracht de auto naar Dean Jeffries en die restaureerde de auto en in februari van 1994 was de auto klaar .
The Black Beauty 1 werd weer mateloos populair en wordt overal tentoongesteld.


Op 16 februari 1999 Word de auto verkocht aan  Louis Ringe.
Opnieuw word de auto naar Dean Jeffries gebracht voor revisie en enkele correcties.
The Black Beauty 1 blijft populair en wordt op verschillende grote evenementen tentoongesteld.
 

Op 12 december 2003 word The Black Beauty 1 verkocht op de 'Profiles in History' veiling in Los Angeles, Californië, voor 192.050 dollar.
De koper was niemand minder dan Robert Petersen (van Petersen Automotive Museum).
Ondanks zijn overlijden in 2007, blijft The Black Beauty  permanent tentoongesteld in het museum.

The Black Beauty 2

In 1969 kocht Jack Button, de Black Beauty 2 zijn bedoeling was om de auto onder te brengen in een nieuw op te zetten auto museum in samenwerking met Walt Disney hellaas zijn de plannen nooit tot uitvoer gekomen en in 1971 verkoopt Jack Button aan Jerry Born eigenaar van het Chicago Historical Antieke Automotive Museum.   Toen zijn museum in 1985 dicht ging. Werd de Black Beauty 2 verkocht aan Constantine "Dino" Tatooles en die was er eigenaar van  tot 1990.                    

Van 1990 tot 1991 was Nick Dieter van Cleveland, Ohio's Vintage Auto's Showplace de eigenaar.  In het najaar van 1991, wordt de Black Beauty 2 geveild door Kruse International of Auburn, Indiana. Het voertuig werd gekocht door 78-jarige Opal Wall !!!! Mevrouw Wall had een passie voor zwarte auto's. 

Ze was eigenaresse van een zwarte Ford Thunderbird  uit beginjaren 1950... dagelijks reed ze in een Lincoln Continental uit 1969.

Tijdens de eerste twee jaar stond de auto in Gilmore's Car Museum in Hickory Corners, Michigan. Later stond de Black Beauty 2 in een privé garage minder dan een mijl van haar huis. In de herfst van 1999, nam Louis Ringe, de toenmalige huidige eigenaar van Black Beauty 1. contact op met Karl Kirchner.

Louis Ringe was in het bezit van het VIN document (Vehicle Identification Number) van de Black Beauty 2 .  Binnen 24 uur wisten ze dat Opal Wall de eigenaresse was en waar ze woonde. Na herhaaldelijk telefonische contact ontmoette Karl Kirchner op 25 maart 2000,  , Mevrouw Wall bij haar thuis en ze gingen samen naar haar privégarage waar de auto was opgeslagen. Toen de grote deuren van de garage open gingen, zag Karl Kirchner dat de Black Beauty tussen de twee andere klassieke auto's in stond ... Een beetje stoffig, maar de auto zelf was volledig intact.

Helaas, op 28 juni 2000, komt mevrouw  Wall te overlijden. Alle  besprekingen voor de verkoop van de auto werden stop gezet . Uiteindelijk kon de verkoop toch doorgaan  en werd  Karl Kirchner op 12 juni 2001 de nieuwe eigenaar van de Black Beauty 2 .

De auto was gezien haar leeftijd nog in redelijke staat slechts enkele onderdelen waren verdwenen, in 2005 wordt de auto geheel gestript en opnieuw opgebouwd, en in april 2010 was de Black Beauty 2 eindelijk klaar!!!!

Nu volgende 2 foto's zijn van de The Black Beauty 2


Nu volgende foto's zijn van de The Black Beauty 1 en zijn gemaakt in het Petersen Automotive Museum door Jonathon Ramsey .

 

graag wil ik Karl Kirchner ( eigenaar van The Black Beauty 2 ) bedanken voor zijn medewerking aan dit verhaal .

voor meer info over "The Green Hornet's" black beauty 1 en 2  bezoek zijn website  http://www.theblackbeauty.com

en verder wil Jonathon Ramsey van http://autos.aol.com en http://www.autoblog.com bedanken voor de foto's van de black beauty 1