Terug                                                   

IN MEMORY OF A ONCE FLUID MAN

 


Wie kent deze uitspraak van Bruce lee niet !!!
In dit verhaal gaan we wat dieper in op de totstandkoming van het graf met deze tekst en de filosofie hierachter.

Op dinsdag 31 januari 1967 , tijdens een onderbreking van het filmen van zijn rol als Kato in The Green Hornet ,  schreef en illustreerde Bruce Lee de onderstaande brief aan vriend  George Lee , de man die mede verantwoordelijk was voor het maken van Bruce lee's zijn trainings apparatuur. Dit was het jaar dat Bruce Lee zijn Jeet Kune Do introduceerde ,hiervoor was hij wat promotiemateriaal nodig ,onder andere een miniatuur graf met op de grafsteen de tekst       

IN MEMORY OF A ONCE FLUID MAN, CRAMMED AND DISTORTED BY THE CLASSICAL MESS






Vertaling van de brief



Bruce Lee had bij de ingang van zijn school in Los Angeles een miniatuur grafsteen staan met de tekst , 

IN MEMORY OF A ONCE FLUID MAN, CRAMMED AND DISTORTED BY THE CLASSICAL MESS

Dit symboliseerde de onderdrukking die de starre tradities en formele stijlen op hun leerlingen hadden. Een georganiseerde wanhoop , zei Bruce , het belemmerde de complete ontwikkeling van een vechtsporter . Tenslotte concludeerde Bruce Lee dat stijlen de vechtsporters in kampen verdeelden in plaats van ze te verenigen en daarbij de ontwikkeling van de vechtsporter beperkten. Met de filosofische basis van flexibiliteit en aanpassingsvermogen als zijn centrale thema was Bruce onverbiddelijk : wat Jeet Kune Do betreft had hij geen nieuwe stijl uitgevonden. Zijn algemene opvatting over vechtsport was juist dat hij probeerde vechtsporters te verenigingen door zich te focussen op vechten, zoals het is, en daarbij de behoofte aan stijlen, tradities en formaliteiten die op vastgestelde patronen berusten overboord gooide. En vanwege zijn afkeer van tradities kan Jeet Kune Do alle manieren gebruiken,maar is het aan geen enkele verbonden. Filosofisch gezien heeft Bruce de dualiteit tussen vooren en tegen uit de weg geruimd. Dat is echter niet gemakkelijk te bereiken. Hoewel we enige vrijheid hebben om andere stijlen te verkennen, ligt het in de menselijke aard om zekerheid te zoeken in een beproefd systeem .

Zodra je een weg bent ingeslagen, ligt daarin de beperking. Dat is de reden waarom Bruce Lee zijn Jeet Kune Do, een stijl zonder stijl noemde.

Bruce Lee was zijn tijd ver vooruit . Hij mixste traditionele Aziatische en moderne westerse trainingsmethoden en vechttechnieken uit diverse andere vechtsporten tot zijn eigen systeem , die hij Jeet Kune Do , " de weg van de onderscheppende vuist " noemde. Vandaag de dag is het niet ongewoon om  verschillende vechtsporten te beoefenen en samen tevoegen , maar dit soort fusies was ongehoord in Bruce Lee zijn tijd .



George Lee, Allen Joe, Bruce Lee en James Yimm Lee op de set van the green hornet 1966


Bruce Lee met het miniatuur graf en James Yimm Lee met een trapkussen gemaakt door Herb Jackson.